Tuesday 26 March 2024

First Thoughts on Eurovision 2024

 Hoi allemaal!


... en welkom op onze 9de editie van "Thoughts on Eurovision"! ( Editie 1 lees je HIER , Editie 2 lees je HIER, editie 3 lees je HIER, editie 4 lees je HIER, editie 5 lees je dan weer HIER  (afgelast maar toch een blog!) editie 6 lees je dan weer HIER ! Editie 7 lees je HIER en ten slotte kan je editie 8 HIER vinden.)

Hoe zot is dit. Al negen jaar bloggen we samen over Eurosong. En al negen jaar zitten we er faliekant naast XD Of toch zo goed als. 

Het is een voornamelijk vrouwelijk jaar dit jaar. Normaal overloop ik op mijn aparte lijst ook nog eens de hotties (er zijn er twee...ish mijn type) maar deze keer (voor mij dan toch) behoorlijk tegen. Wel valt er een trend heel hard op voor deze editie : TV FIGUREN. Lees vooral verder als je hier iets van wil snappen ;). 

Vorig jaar ging Loreen, nog maar eens, met de prijzen lopen. Verdiend? Niet echt want voor het eerst in alle jaren waren we het er over eens dat Noorwegen ging winnen. Helaas ging hun buurland met de titel aan de haal. Dit jaar hebben we enkele zeer opvallende inzendingen. Vooral onze noorderburen zien het duidelijk zitten. Maar het is voor het eerst in enkele jaren dat ook ik er goede hoop in heb dat we met ons Belgenland eens hoog gaan eindigen in de top 10. Fingers Crossed!

De Pinguïn en Shannona met haar cynische opmerkingen zijn samen met mezelf terug om onze gal te spuien (eventueel) over de inzendingen voor Eurosong dit jaar!

Ideetjes voor de jubileumeditie van volgend jaar? Drop ze hieronder!

Uiteraard is niets persoonlijk in deze blogpost aanvallend bedoeld naar de zangers toe maar geven we gewoon onze mening, zoals iedere andere persoon (soms onbewust) zal doen tijdens de uitzendingen van Eurosong op 7, 9 en 11 mei!

Geniet er van en laat vooral een reactie achter met jullie top 5!


Albania:

M: Die heeft iets te veel naar Pink! geluisterd volgens mij. Dit doet mij echt aan haar denken. Niet mis. Geen idee wat dat paard in de videoclip doet maar Shannona zal volgens mij wel fan zijn dan :p Het begin is oké, het ging ergens naartoe en dan niet meer. Het refrein is wel tof! 

S: Dat paard vraagt zich vooral af wat het daar doet...Ik wil dit nummer leuk vinden maar het schoentje wringt ergens... Dus even een klein onderzoek gedaan en natuurlijk vind ik het Albanese origineel "Zemrën N’dorë" veel beter. Laat Albanië nu eens in het Albanees zingen...

N: Het paard heeft echt die blik 'wat doe ik hier'. Komt het paardje ook mee op het podium? Ik vind het wel een leuk lied. Zoals Margo zegt refrein is tof. Het verliest een beetje zijn 'momentum' maar ik vind het niet slecht om mee te starten.

Armenia:

M: Het begin is catchy, die lalalalala, maar de rest dan niet meer. Nietemin zing je dit sowieso mee als je wat gedronken hebt! 

S: Veel inhoud heeft het niet maar ik zou het alsnog op het finalepodium willen zien voor alle rondwapperende kledingstukken en vlechten. Het is geen winnaar maar vrolijk word je er wel van.

N: Ha een tof catchy ritme wel! Die kleren, stijl,.. love it! Vooral veel lalalala inderdaad, niet veel meer om handen buiten de kleding & dans, zeer toffe uitstraling van de zangeres. Je wordt er happy van. 

Australia:

M:De videoclip is unsettling. Ik weet niet of de goden dit zo entertaining gaan vinden...Gewoon luisteren, leuk nummertje maar geen eurosongmateriaal. Hoe meer ik het hoor hoe minder mijn ding.

S: Mijn oren kunnen dit niet aan...en welke drugs hebben ze in Australië gepakt om deze videoclip te maken?!

N: Het begin doet mij aan een ander liedje denken. Eigenlijk doet het me sowieso aan meerdere liedjes denken die ze vaak op de radio draaien, niet? Ik vind het niet slecht maar het zal ook niet blijven hangen vrees ik. Een zeer vreemde videoclip.

Austria:

M: Mijn brein: kijk! De videoclip van footloose! En toen kwam de muziek en dacht ik onmiddellijk aan Edgar Alan Poe van vorig jaar en Milk Inc. Heeft Regi dit gemixt ofzo? Serieuze vraag : komen die gasten ook op het podium? Want oké, het is tof nummer maar eerder Tomorrowland dan Eurosong.

S: Bon, we hebben een eerst echt tof nummer. Met een afschuwelijke videoclip. Maar sinds Austria 2022 ben ik wat wantrouwig naar dit soort nummers dus ook even een live versie opgezocht. En ja, het klinkt nog steeds goed. Hoopvol!

N: Ik moet eerlijk zijn, dit liedje staat al eventjes op mijn spotify lijst! Ik ben hier wel fan van. Het blijft hangen,power,.. Hopelijk ook een goede live act. 

Azerbaijan:

M: *Geeuw* tijdens het begin. En het midden. En het einde. Het klinkt ook weer bekend in de oren maar eurosong heeft meer dan dat nodig. Geen fan

S: Inderdaad! *GEEUW* Already forgotten.

N: Ik hoop dat ze de live act wat interessant maken. Het is op zich een goed lied voor op de achtergrond.

Belgium:

M: Het liedje is, voor het eerst in jaren, compleet mijn ding. Maar die videoclip. Dat goud & skimasker, laat het aub thuis Mustii! I beg you. De micro's mag je gerust wel meenemen. Oorwurm en afhankelijk van z'n performance voor mij eindelijk eens een mogelijke winnaar! 

S: Hij zingt goed en het nummer is zeker niet slecht, maar valt wel degelijk buiten mijn smaak.

N: Het is ondertussen al veel op de radio gepasseerd en hoe meer ik het hoor hoe leuker. Het blijft hangen. Ja de titel van het lied wordt veel herhaald maar herhaling werkt. Er zit pit in, je wil mee bewegen. Ik ben wel fan van Mustii, go go go! 

Croatia:

M: FIDLER ON THE ROOF ON CRACK. Dat is wat ik denk XD Niet mis, niet mis. Ik ben benieuwd wat die op het podium gaan uitsteken XD Want hoe vreemd ook, het blijft hangen! Ja, ik ben fan!

S: Ik heb vele vragen, de voornaamste welk recht dit nummer denkt te hebben om zo goed te zijn? Volgens mij heeft hij wel wat lessen getrokken van Käärijä's populariteit. Hij en Joost Klein mogen een samenwerking starten!

N: Ik vind het hilarisch. Totaal niet mijn stijl van muziek maar ik kan dit wel appreciëren. Het is niet saai, het blijft hangen. Ze zingen anxiety attacks en bij het horen van dit liedje is dit inderdaad wat er gebeurt. Je hartslag stijgt, je krijgt een anxiety attack. Al voelt deze hier wel positief :D 

Cyprus:

M: Nummers met diepgang doen het niet vaak goed op Eurosong, deze gaat dat volgens mij wel doen. Het begin had ik iets van, oh dear, wat is dit. Maar het groeit, ja ok, niet mis. Dat begin... iemand heeft een knopje gevonden :p 

S: Ze kan zeker goed zingen maar haar nummer spreekt me spijtig genoeg niet aan. Iemand, geef haar eens een beter nummer?

N: Zingen kan ze en ik verwacht wel wat show op het podium. Voor mij persoonlijk niet het beste liedje.

Czech republic:

M: als ze zingen zoals in het clipje HIER dan kan ik er mee leven. Indien ze zingen zoals op de live clip...dan mogen ze voor mijn part retourke Tsjechië doen. 

S: Ah het eerste echt gevoel van irritatie is er. Dit is een nope!

N: In het begin dacht ik meteen: oeh nee dit is niets voor mij. Daarna dacht ik exact hetzelfde.

Denmark:

M: Die...zingt...heel...tijd...in...stuk...jes. Ben ik de enige die daar nu op let? Kijk, geen mis nummer maar haar accenten liggen voor mij verkeerd. Swat, beroepsmisvorming. Geen fan.

S: Margo geloof me, het is geen beroepsmisvorming, zelfs ik vind het irritant.

N: Ze zingt ook over bits and pieces, misschien vandaar ook de . Stuk.jes. Op zich niet echt origineel maar slecht vind ik het ook niet.

Estonia:

M: Wat is dit. XD Iets zegt mij dat dit ook een nummer is dat ik over een beetje ga meebrullen XD en anders wel meedansen.

S: Nog een Käärijä kopie alleen eentje die niet weet hoe het moet.

N: Oh nee. Sorry maar dit is echt 'plaspauze' tijd. 

Finland:

M: DIT DOET MIJ DENKEN AAN IETS MAAR AAN WAT. (tbegin van Barbie Girl?) Lol, ik ben benieuwd of zijn outfit ook geblurd gaat zijn op eurosong XD. Qua act kan dat ei wel tellen. Een lange(re) broek was misschien voor beide wel een optie geweest. 

S: Finland gaat me dit jaar nachtmerries geven...

N: Grappig dat ze het windows 95 logo blurren. Waarom XD Dit is wel echt een eurovision waardige act. Dit  is hilarisch. 

France:

M: Dit is mooooiiii, echt een musical nummer. Hij zingt goed! Eurosongmateriaal, absoluut niet, maar dit is goooeeed. Ik ben net eens zijn andere muziek gaan opzoeken en ik ben echt wel fan. 

 S: Een betere titel zou "Mon ennui" zijn...Hij kan zeker zingen hé maar hij is verloren geraakt op weg naar het theater...

N: Ik heb het gevoel dat Frankrijk graag ballades/trage nummers stuurt. Hij kan zeker goed zingen. Zeer mooi lied. Maar voor mij persoonlijk geen 'ik pak u vast en laat u niet meer los' lied (zoals voila!). In de zin dat ik het snel ga vergeten. 

Georgia:

M: Persoonlijk ben ik fan van Firefighters. Niet van dit lied. Ik dacht even dat het goedkwam maar nee. 

S: Der zit iets in...maar het komt er spijtig genoeg niet uit.

N: Goed begin. Er zit zeker en vast iets in. Een prima inzending, meer niet.

Germany:

M: Rag'n'Bone Man vibe - radionummer vibe ook, niet mis! En eens in deftig Engels :) Ja ik ben fan! Of het het goed gaat doen op Eurosong....Tjah.

S: Ooit zal Duitsland wel nog eens een goed nummer brengen...ooit...

 N: Duitsland heeft op eurovision niet veel chance de laatste tijd. Ik vind dit zeker geen mis liedje! Verdient op ze minst een aantal punten dit jaar. 

Greece:

M: Da begon goed.. Maar what did I watch. Dees is het niet Griekenland! * ZAP *

S: Ergens hierin zit een goed nummer verborgen, ergens diep van binnen...

N: Voor ze begon te zingen begon het ritme goed. oh jammer, geen fan! Griekenland jullie kunnen beter hoor!

Iceland:

M: They felt it coming. Ik zag het daarintegen niet aankomen. Gospel Yes. En dan ze verpesten ze het met een zangeres die niet kan zingen. Ik stel voor dat ze het koor zonder de zangeres sturen? K thnkx bye.

S: IJsland toch...stuur aub een zangeres die kan zingen...

N: oei. Ofwel stuur je het gospel alleen ofwel zoek je een andere zangeres. Dit is pijnlijk.

Ireland:

M: 't Ist jaar van de filmfiguren! Naast Mustii (België) en Silvester (Litouwen) doet ook Bambi mee! Song of nightmares. Niet kijken voor je gaat slapen.

S: Kunnen we gewoon eerlijk zeggen dat dit echt geen goed nummer is? Het wil zo graag eng zijn, dat het de bal volledig mis slaat...

N: Iemand heeft Harry Potter gevolgd. Avada kedavra. Ik stel voor dat we het liedje gewoon volledig avada kedavra-en. Ik vrees dat dit echt niet goed is.

Israel:

M: Kijk, Israel. 't Is cute maar de kans bestaande dat jullie toch niet mogen deelnemen wegens omstandigheden groot zijnde is het geen gemis als dit de finale niet haalt. Mooi wel, want ik blijf er bij, zelfs al worden ze uitgesloten kan de artiest er niet aan doen. Maar het nummer... Hoh geen eurosong, wel een radio/filmhit waardig!

S: Het is zeker geen slecht nummer maar sowieso niet indrukwekkend genoeg voor Eurovision.

N: Los van alles, puur over het liedje: Ik vind het eigenlijk wel een goed lied! Winnen gaan ze niet doen maar dat zal dan vooral door iets anders komen. Van het liedje ben ik wel fan 

Italy:

M: Italiaans zingen is altijd leuk maar ik weet eerlijk niet gezegd welk genre ik hier aan moet toeschrijven. Showbizzgehalte zal het haar niet ontbreken. Maar winnen zit er volgens mij niet in.

S: Het kapsel past bij de persoon(lijkheid). Maar het nummer is maar meh.

N: euhm nee sorry skip!

Latvia:

M: Eerste idee: Geeuw nummer 2. Tweede idee: Geeuw nummer 3. Derde idee: Zit die int gevang? Hij zingt ook eerder "Hallo" dan "Hollow". Nè, now you can't unhear it. Graag gedaan. Maar, hoe ik het ook wil afbreken, het blijft toch wel hangen!

S: Gewoonweg geeuw en skip!

N: Bedankt Margo. Ik vind het helaas ook wat saai. Nochtans zou dit nummer het goed doen moest het op een andere manier gebracht worden.

Lithuania:

M: Litouwen in het Litouws. En opnieuw komt Regi er aan te pas. Tomorrowlandmateriaal : Check. Eurosongmateriaal : Nee. 

S: En ook al zo saai...

N: Ik kan mijn aandacht er helaas niet bijhouden. Pass.

Luxembourg: Terug van weggeweest!

M: Het is zo'n zonde dat ze niet in het frans blijven zingen is voor het hele nummer. Of zingt uberhaupt. Allez Luxemburg. Jullie hadden 31 jaar om iets top te vinden. Mission Failed. 

S: De mix van Engels en Frans is sowieso al pijnlijk en dit is gecombineerd met een zangeres die niet kan zingen...

N: Allez Luxemburg! Ik had echt een gigantische comeback verwacht. Maar met dit zal het niet zijn.

Malta:

M: En het liedje dat ik deze Eurosong NIET op een loop ga zetten. Nee. Niet mijn ding.

S: En de irritatie is terug...

N: 'loop' als in: ik loop weg van dit lied.

Moldova:

M: Dit is zo'n geval van "welke zangeres zingt nu? Die violen zijn ook duidelijk voor de show XD Nee, blijft zeker niet hangen qua muziek.

S: Saai en vergeetbaar...

N: Ik sluit me aan bij saai. Wat is het punt van die violen? 

Netherlands:

M: Als we een Eurosonghit moeten beschrijven is dit het volgens mij helemaal. Zotte act, herkenbare beat, en toch een boodschap. Ja, volgend jaar gaan we dus naar Nederland :) 

S: Jep, volgend jaar gaan we zeker weten naar Nederland :D

N: Hoe meer ik dit liedje hoor hoe meer ik ervan ga houden. Ik ben fan! Wie boekt er de tickets en het hotel? 

Norway:

M:  Die dachten : we mixen Shum met Maneskin en dan hebben we een hit. Qua goede muziek hebben ze gelijk. Ik versta er geen snars van en echt zingen is ook niet aan haar besteed...maar dat nemen we er dan maar bij zeker?

S: Geroep en gezang liggen zelfs bij zangeressen soms toch dicht bijeen...

N: Ze proberen het maar of het lukt?

Poland:

M: De videoclip was precies een scène uit Sandman. Het muziekje blijft wel hangen! Niet mis.

S: En nog zo'n saai nummer.

N: Niet mis! Niet mijn favo maar het kan ermee door.

Portugal:

M: Het begon veelbelovend. En dan was het naar de knoppen. Portugal slaat voor mij weer de bal mis! Het doet mij ook om een of andere reden aan de inzending van Rusland denken van pakweg 11 jaar geleden. 

S: En nog een geeuw...

N: Ja ik geeuw mee, sorry dit is wel heel saai.

Romania: Doet niet mee dit jaar!

M: 

S: 

N: 

San marino:

M: Ik hoop zo dat ze die pakjes aanhebben tijdens hun optreden XD Ja oké, zonder videoclip is dit niet mis. Dat middendeel is euhm.... euhm tjah. 

S: Dit nummer is zo erg dat het zelfs youtube gebroken heeft en ik plots geen geluid meer had XD

N: Bizar

Serbia:

M: Naast Sylvester, Mustii en Bambi mag ook Dora meedoen aan Eurosong! Niet mis maar ook geen Eurosongmateriaal.

S: Zeker dramatisch genoeg voor Eurovision maar niet krachtig genoeg.

N: Dramatisch is inderdaad het juiste woord.

Slovenia:

M: Ik denk dat dit zowat de vreemdste videoclip van allemaal is. En geloof mij er zitten vreemde tussen dit jaar. Nee. Ik snap het niet XD Ze kan ons Camille wel evenaren met haar hoge noten maar niet mijn ding.

S: Allé we hebben nu echt de dramatische nummers bereikt...waar blijven de epische nummers?

N: Bizar 2 en zeker genoeg drama. Maar waar is de power? 

Spain:

M: Na Windows 95 zijn we nu nog meer terug de tijd in. The sixties called. Maar ze willen u niet terug. Retourke Spanje me dunkt.

S: En het winnend nummer van Eurovision 1960 is...

N: Ha geen winnaar maar op zich vind ik het wel wat hebben. 

Sweden:

M; Ik ben al lang content dat het niet WEER Loreen is. Maar het mocht op z'n minst Mans nog eens zijn. Want deze boys? Nee, die maken het niet. Ze mogen hun titel voor mijn part veranderen naar Forgettable. 

S: Hahaha het zegt zoveel dat we blij mogen zijn dat ze niet gewoon elk jaar Loreen sturen... Maar jep, these guys are very forgettable...

N: Zweden kan niet altijd winnen.

Switzerland:

M: 't Is precies gemixt door Connor Price, dat rap gedeelte. Maar het zou ook niet misstaan in een James Bond film. Ik heb het voor de verandering nog een tweede keer opgezet. Oh ja, btw, Sylvester & co make way, want hier komt (ik verzin dit niet) NEMO.

S: Zwitserland met een pretty boy die geen emotioneel nummer brengt? Waar gaan we dat schrijven?

N: Ik ben fan! 

Ukraine:

M: Iets helemaal anders dan dat ze voorbije jaren hebben gestuurd. Ik hoop dat de mix tijdens eurosong wel een stuk beter is want je hoort haar bijna niet zingen. Dat gezegd zijnde. Niet mijn ding. Maar ook niet het slechtste dat ik dit jaar al gehoord heb.

S: Ah weer eens twee nummers in één...waarvan één goed en één euhhhhh...

N:  Begint goed. Er zit 1 nummer in dat inderdaad wel goed is! De andere mix ertussen ietsje minder.

UK:

M: Toen ik hoorde dat ze Olly gingen sturen had ik hoop dat het op iets ging trekken. Het is niet mis maar het is ook niet wat ik had verwacht. Het zoveelste "in the club" nummer van dit jaar. Radiohit zie ik het wel nog worden.. Hoe meer ik het ook hoor hoe meer dit mij aan iets doet denken dat al bestaat. Help?

S: En we eindigen met een laatste geeuw...

N: Ik vind deze niet mis. Het is een leuke radiohit.


Bookmakers top 5 (20/03/2024)

1) Croatia

2) Ukraine

3) Italy

4) Switzerland

5) The Netherlands



Onze TOP 5

M:

1. Netherlands

2. Croatia

3. Belgium

4. France

5. Switzerland

 

S:

1. The Netherlands

2. Austria

3. Croatia

4. Armenia

5. Albania

 

N:

1. The Netherlands

2. Austria

3. Switzerland

4. Belgium

5. Croatia 

No comments:

Post a Comment