Sunday 19 June 2016

The ultimate Studyguide

(even tough we don't like studying :p )
Welkom op dag 2 van de #MarathonradioWeek ! :D
De ultieme studietips voor en door de Marathonradiogroup maar ook speciaal voor jullie!

De 15 ultieme studietips!

Maak geen kleurboek van je boek. (maar gebruik juist voldoende kleuren)

Gebruik kleurcodes om dingen sneller terug te vinden in je boek en die je op samenvattingen ook kan gebruiken -> zeer handig bij open boek examens!
Bij mij zijn het de volgende kleuren:
*Groen: personen & datums
*Oranje: te kennen begrippen
*Geel: belangrijke dingen & uitleg van de te kennen begrippen
*Rood: (enkel op samenvattingen) Titels en belangrijke zinnen die in de cursus voorkomen
Ik duid geen titels aan, tenzij ze deel uitmaken van iets anders en/of zeer belangrijk zijn om te onthouden.

Zorg voor één(of meerdere) liedje(s) dat je kan opzetten in je blokpauze om wat stoom af te blazen. Liefst een dansbaar deuntje dat lekker intensief is.
Bij mij is dit deze.

Sla GENOEG gele fluo in! Ik ben deze studieperiode vaak zonder gevallen en dat irriteerde mij mateloos! Zonder gele fluo is mijn hele structuur namelijk naar de kloten.

Een potlood. Ik gebruik potloden voor verschillende dingen. Op examens gebruik ik een potlood om eerst snel de vragen te overlopen en snel op te schrijven wat ik al weet. Vergeet hierbij zeker geen gom want anders kan je het niet uitgommen en in balpen schrijven. In mijn samenvattingen gebruik ik potloden om voorbeelden bij de deeltjes te schrijven.

Zoek een soort blauwe balpen die je ligt. Sommige mensen hebben graag een bic, andere liever iets met een zachte grip. Als de balpen je niet ligt ga je nog zoveel meer tegen dat examen opkijken.

Drink genoeg water! Zeker als je, net als mezelf, een kleine verslaving aan energiedrankjes opbouwt in de examenperiode.

Plan je vakantie als perfecte ontspanning!

Gebruik steeds je eigen samenvattingen en probeer anderen hun materiaal te vermijden net zoals klasgroepen tijdens examenmomenten. Andere samenvattingen kan je soms niet begrijpen of zijn niet bepaald "jouw stijl" en steeds in klasgroepen (fb) kijken kan voor veel stress zorgen omdat studenten elkaar tegenspreken of je vragen leest die je niet kan beantwoorden.
Maar aan de andere kant kan een facebookgroep opstarten met de klas/richting/vrienden ook zeer handig zijn als je snel antwoord nodig hebt op een vraag die je niet zo goed begrijpt! Of anders om de vaste examenvragen van die ene leerkracht te vinden die altijd dezelfde stelt!  :)

Maak van alles een tekening! Zo blijf je het gemakkelijk onthouden!

Geloof in jezelf! En als je klaar bent ook echt durven stoppen en erop vertrouwen dat je 't kan! Leerstof zet 'm immers 's nachts vast in je hoofd! 

Zorg goed voor jezelf! Gun jezelf, ook tijdens de examens een beetje me-time! Even weg van die boeken, lekker warm bad nemen, jezelf eens goed verzorgen, muziekje aan, ... Wat dan ook om je even te ontspannen en dan weer met goede moed eraan beginnen!

Ipv continu samenvattingen maken waarbij je alles overschrijft probeer schema's en overzichten te maken. Mindmaps kunnen ook helpen om een goed overzicht te maken van alles (helpt ook om linken te kunnen leggen tussen verschillende dingen).

Ga een half uurtje lopen voor het leren! (of Wandelen, of snelwandelen of gelijk welke sport) Het verbeterd de concentratie! (Wetenschappelijk bewezen!)

Kijk filmpjes op YouTube bij moeilijke onderwerpen! Het is minder saai en je heb er nog eens een visuele ondersteuning bovenop! #TOP

Tot morgen!
Bye!
x

No comments:

Post a Comment